Hartelijk welkom bij MC de Vaart in Hilversum, waar huisartsen Sylvia Sluis , Helen Brooks en Jessica van den Broek werken. Dit doen we samen met een enthousiast team van praktijkassistentes en praktijkondersteuners. Samen willen we goede zorg leveren voor onze patiënten, jong en oud, Hilversummers en expats, mensen met acute zorgvragen of intensieve, chronische of palliatieve zorgvragen.
Missie
We leveren laagdrempelige , persoonsgerichte , actuele, medisch-generalistische zorg met een gekwalificeerd praktijkteam aan onze patiënten .
We vervullen een spilfunctie binnen de eerste lijn en werken samen met andere zorgaanbieders in de eerste en tweede lijn.
Ons aanbod bestaat uit basiszorg , chronische zorg, wijkgerichte zorg, palliatieve zorg, ouderenzorg, preventieve zorg en spoedzorg.
Laagdrempelige zorg
- De praktijk is iedere werkdag geopend gedurende het hele jaar.
- Bij afwezigheid van een van de huisartsen kunnen patiënten terecht bij een van de andere huisartsen.
- Er zijn meerdere manieren om afspraken te maken: bij de assistente aan de balie of telefonisch en men kan via de website zelf een afspraak inplannen.
- Via het patiënten portaal kan de huisarts op een veilige manier vragen beantwoorden of communiceren met de patiënt.Ook kunnen recepten besteld worden en online het eigen dossier (deels) inzien.
- Er is dagelijks een apart spoedspreekuur in alle praktijken.
- We bezoeken dagelijks patiënten thuis die vanwege ziekte of hoge leeftijd niet naar de praktijk kunnen komen.
Persoonsgerichte zorg
- Patiënten zien een vast huisartsen-duo.
- We betrekken persoonlijke factoren en wensen waar mogelijk in de geboden zorg.
- Met behulp van voorlichting en educatie stimuleren we de zelfredzaamheid van onze patiënten.
Medisch generalistische zorg
- Ons medisch handelen is gestoeld op de richtlijnen van onze beroepsgroep ( NHG).
- Alle vragen op lichamelijk en psychisch gebied kunnen aan ons gesteld worden.
Gezamenlijke zorg
- We beslissen samen met onze patiënten wat de best bij hen passende zorg is.
- De huisartsen zijn samen met het team verantwoordelijk voor de dagelijkse medische zorg.
- Er is samenwerking en overleg met andere hulpverleners in de eerste lijn over medicatiegebruik, ouderenzorg, palliatieve zorg en chronische zorg.
Visie
Medisch Centrum de Vaart wil een lerende organisatie zijn waarin verantwoorde zorg, op het hoogst haalbare niveau, beschikbaar is gedurende de openingstijden van de praktijk.
Om een goed kwaliteitsniveau te behalen en behouden, vindt voortdurend educatie en bijscholing plaats, volgens de laatste medische standaarden. Deze verworven kennis wordt in de vorm van protocollen toepasbaar gemaakt voor de dagpraktijk.
Om zicht te houden op bestaande protocollen en werkwijzen, worden deze in periodes ook weer herijkt.
De praktijk stelt zich, zowel intern als extern, zo toetsbaar mogelijk op.
Samenwerking
Praktijkhouders Dokter Brooks en Dokter Sluis werken sinds 2012 samen in MC de Vaart. Samen met dokter van den Broek leveren ze de zorg voor 4500 patiënten.
Ook op ziekenhuis-niveau is sprake van samenwerking: soms moet een behandeling worden overdragen aan een specialist, of vragen we advies aan een specialist. Verwijzingen en communicatie worden zoveel mogelijk via Zorgdomein gedaan, om een goede informatie-uitwisseling te bewerkstelligen.
Voor specialistische zorg maken we voornamelijk gebruik van 1 regionaal ziekenhuis, namelijk het Tergooi. De relatie hiermee is goed. We investeren hierin door zoveel mogelijk deel te nemen aan nascholing die vanuit ons regionale ziekenhuis plaatsvinden, of door deze actief mee te organiseren.
MC de Vaart heeft zich gelieerd aan de stichting SEHZ, een multidisciplinair samenwerkingsverband tussen huisartsen, apothekers, diëtisten, fysiotherapeuten, maatschappelijk werkers, psychologen en wijkverpleegkundigen uit de wijk.
Continuïteit en communicatie
Naast deskundigheid is een goede verstandhouding tussen huisarts en patiënt, welke gebaseerd is op wederzijds vertrouwen, een essentiële factor in de zorgverlening. De artsen hebben een vast patiëntenbestand en streven op die wijze na, dat er zo weinig mogelijk wisseling van hulpverleners plaatsvindt. Tijdens vakantie-waarneming heeft de waarnemend huisarts toegang tot het HIS van de afwezige collega om ook op die manier zoveel mogelijk continuïteit te bieden. Door de mogelijkheid van econsulten, webafspraken, dossier inzage en online herhaalrecepten bestellen wordt contact met de praktijk laagdrempeliger en toegankelijker.
Onderwijs
MC de Vaart ziet het als een plicht om mee te werken aan een toekomst waarin de huisartsgeneeskundige zorg op hoog niveau beschikbaar blijft. Daarom wordt deelgenomen aan de opleiding van geneeskundestudenten, coassistenten, huisartsen-in-opleiding (aios), en doktersassistent-stagiaires.
Kwaliteitsbeleid
We houden zicht op onze kwaliteit van zorg door te streven naar een open sfeer, waarin we elkaar kunnen aanspreken op verbeterpunten. Daarnaast worden incidentmeldingen (VIM-meldingen) bij ieder werkoverleg besproken. Ook deelname aan de praktijkaccreditering is een manier om zicht te houden op onze processen.
Beleidsplan & Jaarverslagen
Hieronder kunt u het eerste beleidsplan van onze HOED (huisartsen onder een dak) aan de Vaart lezen. Dit beleidsplan bevat onze missie, visie, beleidspunten, de organisatie, ons zorgaanbod, het kwaliteitsbeleid, de communicatie met patiënten/medewerkers/andere zorgverleners, het cliëntenperspectief en de beleidsdoelstelling voor de komende 5 jaar.
In aanvulling op ons beleidsplan maken we jaarlijks een jaarverslag, waarmee we verslag doen van het afgelopen jaar. Het jaarverslag vormt een evaluatie van het gevoerde (kwaliteits-)beleid en de bereikte resultaten in dat jaar. Het beleidsplan en de jaarverslagen vormen belangrijke onderdelen voor onze NHG-praktijkaccreditering. Ons beleidsplan wordt elke drie tot vijf jaar geëvalueerd en waar nodig bijgesteld.
NHG praktijk accreditatie
Onze praktijk werkt sinds 2011 volgens de kwaliteitsnormen die onze beroepsgroep heeft ontwikkeld. Dit betekent dat we iedere 3 jaar worden bezocht door een accrediteur en er wordt getoetst of we de juiste kwaliteit van zorg leveren waarbij u als patiënt centraal staat. Met andere woorden wat mag u van ons verwachten als keurmerkhoudende praktijk. Onderdelen zijn vastgelegd in 23 artikelen. Kernbegrippen hierin zijn patiëntenveiligheid, klantgerichtheid, goed opgeleid en deskundig personeel, blijvend verbeteren, goede bereikbaarheid, behandelingsresultaten. Via onderstaande link komt u bij de kwaliteitsnormen die getoest worden.
npacertificering.nl